Eén van de uitdagingen waarmee je te maken krijgt zodra je gaat werken als digital nomad in het buitenland, is tijdverschil. Zeker als je naar een ander continent gaat, ligt Nederland vaak nog te slapen als jij aan het werk bent, en andersom. Hoe ga je als digital nomad nu goed om met tijdverschil? Kun je het zelfs in je voordeel laten werken in plaats van in je nadeel?
Tijdverschil kan vervelend zijn voor wie als digital nomad aan de slag wil. Zeker als je gedurende een opdracht vaak contact moet hebben met je opdrachtgever(s) of werkgever, wil je eigenlijk niet continu moeten checken hoe laat het in Nederland is. Toch ontkom je er niet aan om voor jezelf een strategie en werkwijze op te bouwen om op een goede manier om te gaan met tijdverschil. Zo voorkom je dat tijdverschil een drempel wordt, of dat het je zelfs een klant kost.
Eerst terug naar de basis. Want hoe werkt tijdverschil precies? In principe zijn er twee dingen waarmee je rekening moet houden:
Wanneer je ten westen van Nederland zit (bijvoorbeeld in Engeland, of aan de andere kant van de Atlantische oceaan), dan loopt Nederland qua tijd voor op jou. Als Canada aan zijn werkdag begint, is Nederland al bijna klaar. Wanneer je ten oosten van Nederland zit (bijvoorbeeld in Sri Lanka of in Australië), dan loopt Nederland qua tijd achter op jou. Jouw werkdag begint (en eindigt) dan eerder dan de Nederlandse.
De vraag of je op het noordelijk of zuidelijk halfrond zit, is relevant in combinatie met de seizoenen. Zit je op hetzelfde halfrond als Nederland (noordelijk), dan zullen zomer- en wintertijd (indien van toepassing in het land waar je verblijft) min of meer gelijklopen met Nederland. Zit je op het zuidelijk halfrond, dan wordt het bij jou zomertijd als het in Nederland wintertijd wordt. Het tijdverschil verandert dan dus ook nog eens continu.
Hoe ga je als digital nomad nu om met tijdverschil? Moet je de halve nacht wakker blijven omdat Nederland dan aan het werk is? Of moeten jouw klanten en opdrachtgevers maar accepteren dat ze je overdag niet kunnen bereiken? Met onderstaande tips kun je problemen rondom tijdverschil tijdens jouw avontuur als digital nomad zoveel mogelijk voorkomen, en tijdverschil zelfs in je voordeel inzetten.
Tip 1: Communiceer vanaf het begin helder en eenduidig over het tijdverschil. Geef aan hoeveel tijdverschil er is tussen jou en je opdrachtgever, en communiceer tussen welke Nederlandse tijden jij aan het werk en dus bereikbaar bent. Communiceer altijd in Nederlandse tijd, zodat je je klanten niet opzadelt met rekenwerk. Zet het ook nadrukkelijk in je mails: ‘9 uur Nederlandse tijd’. Dan kan er geen verwarring bestaan. Eén gemiste afspraak vanwege verwarring rondom de tijd kan soms al betekenen dat een klant er geen zin meer in heeft om met een digital nomad samen te werken.
Tip 2: Pas je werktijden aan, maar houd het leefbaar. Je klant gaat voor. Zit jij in de Verenigde Staten en begint de Nederlandse werkdag voor jou om 3 uur ’s nachts? Dat betekent niet direct dat jij dan ook om 3 uur moet opstaan, maar je kunt ook niet verwachten dat jouw klanten in hun avond nog aan vergaderingen deelnemen. Probeer dan bijvoorbeeld elke ochtend om 6 uur aan je werkdag te beginnen. Zorg voor voldoende uren overlap tussen jouw werkdag en die in Nederland, zodat er altijd wat tijd is voor contact, afstemming en meetings. Houd het leefbaar voor jezelf: je moet immers ook kwalitatief goed werk kunnen leveren.
Tip 3: Zorg dat je zomer- en wintertijden goed in beeld hebt. Iedereen kent wel een verhaal van iemand die een afspraak, sportwedstrijd of evenement mist omdat hij of zij was vergeten dat het zomertijd of wintertijd was geworden. Wees niet die persoon. Zorg dat je zomer- en wintertijd goed in beeld hebt, zowel in Nederland als op de plek waar jij verblijft. Ben je op het zuidelijk halfrond, in een land dat ook winter- en zomertijd gebruikt? Dan wordt het bij jou zomertijd als het in Nederland wintertijd wordt, en andersom. Bovendien valt de overgang van winter- naar zomertijd (of vice versa) vaak net in een ander weekend dan in Nederland. Je hebt dan dus vier keer per jaar een verandering in aantal uren tijdverschil. Stel op je telefoon in dat je altijd de actuele tijd in Nederland ziet en zorg ervoor dat je ergens in je agenda noteert wanneer de overgangen zijn, zodat je niet in de war raakt.
Tip 4: Leg aan klanten en opdrachtgevers uit hoe tijdverschil helpt om sneller te werken. Bij bedrijven duren projecten vaak lang omdat mensen op elkaar aan het wachten zijn. Pietje kan pas verder als Jantje zijn feedback heeft gegeven. Je kunt dit gebruiken als argument richting (potentiële) opdrachtgevers dat werken met jou, in een andere tijdzone, juist helpt om sneller te werken. Jouw werkdag begint eerder dan die in Nederland, of gaat juist veel langer door dan die in Nederland. In al die uren kun jij werk verzetten waar opdrachtgevers in Nederland voor hun gevoel niet op ‘wachten’, want het is buiten hun kantoortijd. Als ze jou ’s middags om 5 uur iets vragen, is de kans groot dat ze de volgende ochtend voor 9 uur al reactie hebben. Of zelfs al een afgeronde opdracht.
Tip 5: Plan e-mails en andere berichten in op gangbare tijden. Het ligt een beetje aan de klantrelatie, maar in veel gevallen is het niet heel gepast om midden in de nacht e-mails of andere berichten te verzenden naar zakelijke relaties. Via de meeste mailprogramma’s, waaronder Outlook, kun je e-mails inplannen. Gebruik deze optie en stel in dat je e-mails pas na 6 uur ’s ochtends (Nederlandse tijd) worden verzonden. Weet je zeker dat een klant of opdrachtgever het niet erg vindt als je midden in de nacht mailt? Dan kun je gewoon je gang gaan, maar voorkom dat je jouw gloednieuwe klant midden in de nacht wekt omdat jij drie mails op rij stuurt! Zoiets wordt over het algemeen niet gewaardeerd…
Heb jij nog goede tips om als digital nomad om te gaan met tijdverschil? Laat het ons weten!